Kepentingan bermain:
Menurut Piaget (1962), kanak-kanak bermain kerana :
- Meluahkan idea, perasaan dan emosi
- Tenang dan beriadah
- Menggunakan tenaga yang berlebihan
- Menyediakan diri untuk tahap perkembangan seterusnya termasuk alam dewasa
- Belajar menyelesaikan masalah yang pelbagai (kognitif, manipulatif, sosial) yang menyumbang kepada perkembangan intelek
- Melibatkan pembelajaran merentasi tiga domain : kognitif, psikomotor dan sosial
- Membudayakan proses pembelajaran
- Pembentukan jati diri, ketrampilan diri dan nilai murni
- Menggerakkan psikomotor
- Meningkatkan kemahiran fizikal – berlari, melompat, memanjat
- Meningkatkan keupayaan dan ketangkasan deria – bau, sentuh
- Meningkatkan kemahiran manipulatif – mencantum, melukis, menampal
- Meningkatkan kemahiran mengimbang – renang, kawal pernafasan
Kepentingan bermain bagi perkembangan sosioemosi:
- Belajar berinteraksi secara positif
- Belajar menghormati hak orang lain
- Menghargai alam sekitar
- Menghormati nilai budaya
Kepentingan bermain bagi perkembangan kognitif:
- Mendengar
- Berbahasa
- Membaca
- Berbincang
- Berlakon
Secara ringkas, kepentingan bermain adalah :
- Belajar konsep
- Meningkatkan keupayaan kognitif
- Memupuk pemikiran inovatif, kritis dan kreatif
- Memenuhi perasaan ingin tahu melalui penerokaan
- Membantu dalam menyelesaikan masalah
- Membina kemahiran sosial
- Memahami dunia sekeliling
- Mempelajari bahasa
- Membantu murid mengatasi perasaan bimbang dan tertekan
- Membina kemahiran kendiri yang positif
- Memupuk sikap tanggungjawab
- Mempelajari peranan orang dewasa
Kategori Main:
Permainan Sosial:
Bermaksud permainan yang dimainkan secara kumpulan
Berlaku secara berperingkat dalam perkembangan kanak-kanak ke arah mencapai kematangan bermasyarakat
Permainan Sosial
Jenis-jenis :
- Main Unoccupied – tidak bermain dengan apa-apa alatan tetapi hanya berada dalam kawasan permainan
- Main Solitary – bermain seorang diri tanpa menghirau orang lain
- Main Onlooker – memerhati rakan-rakan bermain
- Main Parallel – bermain sendirian,menggunakan cara dan alatan yang sama dengan rakan serta tanpa berbincang, kongsi alat main sendiri
- Main Associative – bermain sendirian tetapi berinteraksi, bertanya dan meminjam alatan dengan rakan
- Main Cooperative – bermain dan bekerjasama dalam kumpulan
Jenis permainan kognitif :
Main simbolik
- menggunakan imaginasi dan main peranan
- gunakan objek atau peranan yang mewakili objek atau peranan sebenar - belajar tentang peranan masa depan, menyelesaikan masalah, menghayati nilai moral dan budaya
Main berfungsi
- melibatkan gerak balas aktiviti otot spt. membaling, melontar, mengetuk
- menggunakan alat spt. Kotak, kayu, bola
- mempunyai ciri pengulangan, manipulasi, peniruan, penerokaan
melibatkan pembinaan pengetahuan dan mengenali dunia
guna bahan untuk hasilkan ciptaan atau kreativiti
alat yang digunakan bukan dalam keadaan asli ttp. Untuk membina sesuatu yang lain
Main berperaturan
- permainan formal yang melibatkan peraturan yang ditetapkan
- peraturan juga boleh dicipta sendiri secara bersama
- peraturan boleh diubahsuai mengikut lokasi atau daerah
- memperkembangkan kanak-kanak dari aspek sosial dan emosi spt. mematuhi peraturan, mengambil giliran, menghormati rakan, berkomunikasi, berkompromi dsb.
- Penglibatan aktif
- Motivasi intrinsik
- Bebas untuk memilih
- Menyeronokkan
- Melibatkan proses penyesuaian
- Penerokaan
- Simulasi
0 comments:
Post a Comment