Tuesday, April 3, 2012

PROSES PENGHASILAN BONGKAH PEPEJAL PLATONIK, ARCHIMEDEAN DAN KEPLER-POINSOT









Kami telah memilih bongkah tetrahedron sebagai bentuk maujud Platonik 3D kami kerana bentuk ini menarik, mudah dan hanya mempunyai 1 bentuk poligon yakni segitiga sama sisi. Ini menunjukkan kerja ini betul-betul sesuai untuk kami telitikan dan mengkajinya di mana tetrahedron adalah bongkah pertama yang kami hasilkan.

Dalam membina pepejal, beberapa syarat mesti dipatuhi  apabila membina pepejal Platonik berkanta cembung. Pertama, kita mesti pastikan bahawa sekurang-kurangnya tiga permukaan bertamu di setiap bucu.

Tetrahedron terdiri daripada empat segitiga sama sisi yang mempunyai empat bucu. Pada setiap bucu, terdapat tiga muka segitiga sama sisi bertemu di  bucu dan terbentuklah tetrahedron. Seterusnya,  jumlah sudut  bertemu di  setiap mercu  mesti  kurang daripada 360 °. Kita boleh lihat contoh yang sama dalam tetrahedron di mana setiap segitiga bertemu pada verteks mempunyai  sudut 30°. Jadi, apabila tiga muka memenuhi jumlah sudut 30 ° × 3 = 90 ° dan kurang daripada 360 °.

Kami telah memilih truncated octahedron sebagai bentuk maujud 3D kami kerana bentuk ini menarik dan mempunyai 2 bentuk poligon yakni heksagon dan empat segi sama. Ini menunjukkan kerja ini betul-betul sesuai untuk kami telitikan dan mengkajinya. Kami memadankan objek tadi dengan teselasi dan ini membuatkan kami teruja dengan kerja ini. Ciri-ciri yang ada pada bentuk ini adalah ia mempunyai 14 permukaan kesemuanya yang merangkumi kedua-dua bentuk iaitu heksagon dan segiempat tepat. Rekaan ini juga mempunyai 8 bentuk heksagon yang sekata dan mempunyai 6 bentuk segi empat tepat. Seterusnya, bentuk ini memiliki sebanyak 36 sisi yang sama panjang iaitu 3 cm setiap satu. Ciri lain adalah ia mempunyai 24 bucu kesemuanya. Truncated Octahedron adalah satu pepejal Archimedean. Disebabkan setiap permukaannya mempunyai titik simetri, bentuk ini adalah zonohedron. Zonohedron bererti polyhedron cembung di mana setiap permukaan adalah poligon dengan titik simetri atau simetri yang disamakan di bawah putaran180°.


Bagi pepejal Kepler-Poinsot, muka pepejal terdiri daripada segitiga yang bersudut . Permukaan yang berbeza dari pepejal Platonik dan Archimedean yang hanya mempunyai poligon sekata sahaja. Bentuk cekung dan susunan yang dimasukkan ke dalam jaringan yang perlu dirujuk bagi mengelakkan pembinaan pepejal yang salah.


1 comments:

freeda said...

tahniah!ia nampak menarik...kalau cara membuatnya ada dinyatakan boleh lah dirujuk..Puan, ada tak soalan-soalan spot/latihan selain dari modul untuk subjek MTE3103, WAJ 3103, EDU 3103,MTE 3104 & WAJ 3104? sy sedang mencari , harap Puan boleh membantu....terima kasih- Ida-ppg math kampus keningau ( dapur_kayu.blogspot.com )

Post a Comment

Popular Posts

 

Designed By Blogs Gone Wild!