b)Kelebihan teknik boneka
- Pendedahan komunikasi
- Melahirkan idea kreatif dalam penciptaan cerita
- Merangsang daya imaginasi
- Memberi murid pengalaman belajar bekerjasama secara berkumpulan.C)Jenis boneka
- Boneka sarung tangan
- Boneka tongkat
- Boneka jari
- Wayang kulit
- Boneka mobai
C)Jenis boneka
- Boneka sarung tangan
- Boneka tongkat
- Boneka jari
- Wayang kulit
- Boneka mobail
d)Penggunaan Seni Boneka dalam kurikulum
contoh aktiviti boneka
Judul : Ibu dan Aiman Nilai : Jauh perjalanan luas pengalaman
Objektif : kanak-kanak akan dapat
Murid dapat belajar mengeja perkataan
Menerapkan nilai-nilai murni dalam ji kanak-kanak
Mendidik murid menuntut ilmu walau dimana mereka berada.Peralatan : boneka ular, replika kucing, gambar arnab, pokok, bunga, burungTeks : ibu dan Aiman
BABAK 1
Ibu telah membawa anaknya Aiman untuk bersiar-siar ke taman. Sepenjang perjalanan untuk ketaman tersebut terdapat pelbagai haiwan dan tumbuhan yang mereka temui
Ibu : Aiman,mari kita pergi bersiar-siar ke taman.
Aiman : boleh juga, mari ibu!
BABAK 2
Semasa mereka sedang dalam perjalanan ke taman.
Aiman : ibu, apakah itu? Atasnya berwarna hijau dan badanya berwarna coklat?
Ibu : oohh, itu adalah pokok.
Aiman tahu tak untuk eja pokok?
Aiman : maaf ibu, saya tidak tahu. Bagaimana untuk mengeja pokok?
Ibu : Mari kita eja sama-sama. P.O.K.O.K. pokok!
Aiman : P.O.K.O.K. pokok! Ibu apa pula itu? Bulunya lembut, comel lah!Aiman suka!
Ibu : itu adalah kucing. mari kata sama-sama mengeja kucing.K.U.C.I.N.G. kucing!
Aiman : K.U.C.I.N.G kucing!Kucing : meaw, meaw!!
Ibu : Aiman, cuba kamu buat bunyi kucing.
Aiman : kawan-kawan mari ikut Aiman bunyikan bunyi kucing dengankuat. MEAW, MEAW!
Ibu : Aiman, cuba kamu lihat di sebelah pokok tadi itu. Kamu tahu tak apa haiwan itu?
Aiman : errmmm... tak pasti lah ibu. Apakah haiwan itu?
Ibu : itu adalah arnab. Boleh kamu tolong ejakan arnab untuk ibu?
Aiman : A.R...A.R...hmmm... Aiman tidak pastilah ibu bagaimana untuk mengeja arnab.
Ibu : tidak mengapa. Mari mengeja arnab bersama ibu. A.R.N.A.B.arnab
Aiman : A.R.N.A.B. arnab. Ibu, lihat itu. Aiman tahu apakah haiwan itu.Itu adalah burung. Betulkah ibu?
Ibu : betul, pandai anak ibu. Bagaimana untuk mengeja burung?
Aiman : Aiman cuba ye ibu. B.U.R.U.N.G. burung!
Ibu : betul! Wah, anak ibu sudah semakin pandai mengeja. Mari ibu belanja Aiman katak.
Aiman : wah! Itu makanan kegemaran Aiman. Terima kasih ibu!
Ibu : sama-sama. Mari kita balik!Aiman : mari!
e)Proses dan peralatan :
1.pemilihan cerita
Contoh cerita berkenaan haiwan, kehidupan, keadaan semasa
Terdapat dua pilihan dalam memilih cerita ;
a) Memilih cerita terlebih dahulu sebelum membuat skrip kemudian membina boneka berdasarkan watak dalam cerita.
b) Menggunakan sebarang boneka yang akan dijadikan dalam cerita
Skrip - Tidak perlu menggunakan ayat yang panjang dan harus sesuai dengan kanak-kanak.
Skrip hanya dijadikan garis panduan dan boleh diubahsuai ketika penyampaian cerita.
Pencerita - Menggunakan teknik menggerak lakonkan bonek
Dialog ditutur selaras dengan gerak laku
Menggunakan pelbagai variasi suara
Boleh mendapatkan khidmat pembantu dalam menggerak lakonkan boneka
Membina boneka mudah
Boleh diperbuat daripada pelbagai jenis bahan
Benda-benda yang ada disekeliling kita boleh dijadikan boneka seperti stoking,sisa kain, tuala mandi dan kertas kotak.Bahan yang digunakan
Stokin
Sarung tangan
Kertas warna
Benang dan jarum
Kad manila
Kotak
Tisu
Getah
Reben
Gam
Cara membuat boneka ular:
1. Ratakan bahagian jahitan di hujung stoking dan ukur 6 cm. Tandakan dan gunting.
2. Bukakan bahagian yang digunting untuk mulut ular
.3. Lipatkan kadbod nipis, bahagian atas diukur 1 cm lebih
4. Gunting kadbod 19 ½ cm x 6 sm
5. Bulatkan bucunya. Letakkan atas sepan dan lipat. Jahit.
6. Gunting bulat bucu dan jahit kedua-dua hujungnya.
7. Lipat dua kadbod yang telah dibalut sepan,
8. Bahagian atas 1 cm lebih dari bahagian bawah.
9. Masukkan ke dalam stoking.
10. Bahagian atas di bahagian tumit / tapak kaki stoking.
11. Masukkan kapas / fiber di bahagian atas kepala iaitu dari hujung stoking (mulut) hingga ke bahagian lipatan kadbod sahaja.
12. Ukur kain flannelette merah 20 cm x 7 sm. Gunting dan tampal pada strawboard 19 ½ cm x 6sm yang telah dibulatkan bahagian hujungnya
13. Gunting serong tepi dan gamkan ke dalam bahagian yang digunting
14. Cantumkan kadbod merah dengan kadbod mulut yang telah digamkan di stoking gamkan.
15. Gamkan mata di bahagian atas kepala ular.16. Hiaskan badan ular menggunakan reben yang telah digunting bulat-bulat.
Pentas:
1.Menggunakan kotak. Kemudian memotong kotak dengan menggunakan kotak pada bahagian hadapan dan belakang kotak.
2.Membuat hiasan pada kotak bertemakan hutan
.Cara menggunakan;
1.Menyediakan pentas yang dibuat.
2.Menggunakan tangan untuk menggerakkan boneka stokin dan sarung tangan yang dibentuk merupai arnab dan kuda.
3.Memulakan cerita.
Kelebihan boneka yang dibuat;
1.Mempunyai unsur-unsur tauladan dan sesuai dengan kanak-kanak.
2.Dapat menerapkan nilai murni dalam diri kanak-kanak yang ditonjolkan dalam cerita.
3.Menarik perhatian kanak-kanak dengan boneka binatang dan warna-warna yang dihasilkan.
4.Mudah digunakan oleh kanak-kanak.
5.Boneka yang dihasilkan tahan lama.
Jangkaan kelemahan;
1.Boneka yang menarik menyebabkan kanak-kanak teruja untuk mengggunakan dan dikhuatiriakan dirosakkan.
0 comments:
Post a Comment