Aktiviti
utama kaedah ini ialah memandang dan menyebut.
Kaedah ini memerlukan murid melakukan aktiviti menyebut perkataan,
mencerakin perkataan supaya menjadi suku kata. Ia juga dinamakan kaedah seluruh
perkataan kerana pelajarannya bermula dengan memperkenalkan perkataan terlebih
dahulu, barulah huruf atau suku kata. Seterusnya murid dikehendaki membina dan
membaca ayat. Dalam melaksanakan kaedah ini, guru perlu juga menggunakan bahan
bantu belajar seperti kad imbasan, di mana murid menyebut perkataan-perkataan
secara berulang-ulang. Murid sepatutnya memandang gambar objek yang ditunjuk
dan seterusnya menyebut perkataannya pula. Ini bermakna dalam kaedah ini,
langkah pertama menyebut perkataan, diikuti mencerakin perkataan supaya menjadi
suku kata. Langkah seterusnya ialah latihan membina dan membaca ayat.
Penggunaan bahan Bantu belajar perlu disediakan oleh guru untuk melaksanakan
kaedah ini.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Popular Posts
-
TOPIK 1 : PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN BAB 1- BAB 7 1. Berikut adalah istilah-istilah yang ...
-
Perpaduan negara merujuk kepada satu bentuk penyatuan pelbagai kelompok yang mempunyai latar belakang sosial, agama, budaya, dan ...
-
Pendekatan induktif bermula dariapada spesifik kepada umum . Menurut J.M Kierzek dan W.Gibson (1960), pendekatan induktif dimulakan dengan ...
-
Malaysia sebelum berdiri teguh sebagai negara membangun telah melalui pengalaman pahit. Bermula penjajahan Portugis, kemudian Inggeris, ...
-
Dalam membuat buku pop-up , kita perlu mempertimbangkan beberapa faktor dan idea untuk membuat buku ...
0 comments:
Post a Comment