Tuesday, April 3, 2012

Prose Penghasilan Teselasi Menggunakan SOFTWARE SWISH / GEOMETRY SCATCHPAD / PAINT / GEOGEBRA






Untuk tesselasi yang menggunakan komputer, Geometer, Sketchpad (GSP), kita perlu memastikan bahawa ia digunakan dengan betul. Kita perlu memahami dan menguasainya dengan baik tentang bagaimana untuk mengendalikan perisian ini supaya kita tidak mempunyai beberapa tanggapan yang salah semasa menggunakannya. Dengan menggunakan GSP, kerja-kerja kita akan menjadi mudah dan cekap kerana perisian ini telah memendekkan masa dan tenaga kami dalam menyiapkan kerja kami dengan lebih cepat. Susunan yang betul bagi langkah-langkah yang dilakukan dengan GSP juga mempengaruhi konsep teselasi kami. Sebagai contoh, untuk memutarkan imej yang kami lukis, kami perlu menonjolkan imej pertama dan kemudian memutarkannya dengan vektor yang ditonjolkan.

Kita mulakan dengan merujuk kepada bentuk paling ringkas teselasi pada satah bagi teselasi berdasarkan satu bentuk sahaja. Ia boleh dibahagikan kepada teselasi berdasarkan satu bentuk sekata dan satu bentuk tidak sekata. Terdapat tiga jenis teselasi satu bentuk sekata sahaja dapat dihasilkan, iaitu asas trapezium.

Bucu poligon adalah rajah pada satah dengan sekurang-kurang mengandungi empat garis lurus yang bercantum, yang dikenali sebagai sisi. Untuk permukaan satah, jumlah sudut pada bucu haruslah berjumlah 360º. Misalnya sudut dalaman bagi trapezium ialah 45º, terdapat 4 trapezium bertemu pada setiap bucu.

4 ×45°=360°, maka trapezium boleh membentuk teselasi. 

teselasi berbentuk escher




0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

Designed By Blogs Gone Wild!