Thursday, April 5, 2012

Apa itu Geometry

Pembinaan Geometri terbahagi kepada dua kategori yang besar iaitu satah geometri atau Geometri Lamina (Plain Geometry) dan juga geometri bongkah atau padu (Solid Geometry). Banyak daripada binaan-binaan yang digunakan dalam lukisan mekanikal adalah berasaskan pada geometri satah. Dibawah tajuk ini kita akan mempelajari dengan mendalam berkenaan geometri satah dan diikuti dengan mengenal geometri bongkah. 

Setiap pelukis dan para jurutera mestilah faham dan tahu cara menggunakan setiap binaan bersesuaian dengan masalah yan perlu diselesaikan dalam lukisan. Pembinaan Geometri memerlukan alat-alatan seperti kompas dan sesiku set. Boleh juga dibantu oleh alatan lain seperti sesiku tee serta pembahagi. 

Dibawah tajuk ini ketepatan adalah perkara yang paling mustahak. Untuk mendapatkannya gunakan mata pensil yang sederhana keras. Pastikan mata pensil tersebut mestilah tajam. Lukiskan garisan binaan sehalus mungkin. Kemudian terangkan garisan-garisan yang diperlukan untuk membezakan garisan binaan dan garisan kerja (objek) tajuk-tajuk yang akan dipelajari dibawah satah geometri ialah 

1. Titik (Point) 
2. Garisan (Line) 
3. Sudut (Angles) 
4. Segitiga (Triangles) 
5. Bulatan (Circles) 
6. Segiempat (Quadrilateral) 
7. Poligon (Polygon)

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

Designed By Blogs Gone Wild!