Saturday, October 29, 2011

Budget 2012 Untuk Kakitangan Awam

Budget 2012 yang bakal diumumkan oleh PM, Datuk Seri Najib Bin Tun Razak pada 7 Oktober 2011 Jumaat ini akan memberi satu impak yang besar bukan saja kepada kakitangan awam tetapi untuk semua rakyat Malaysia kelak.Difahamkan budget 2012 dapat menangani kenaikan kos sara hidup  dan pada masa yang sama dapat menjamin keselesaan hidup rakyat.

PM sedang mempertimbangkan bonus 1 bulan atau 1bulan setengan bonus kepada kakitagan awam yang mungkin akan dibayar pada akhir tahun ini bagi membantu menampung keluarga menampung kos anak-anak ke sekolah pada tahun 2012.Satu kemungkinan lagi ialah kenaikan gaji daro 10-25 peratus berpandukan gred gaji masing-masing.

Empat tuntutan yang dikemukakan secara rasmi ialah oleh Presiden Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CEUPACS)  kepada PM kemungkinan besar akan ditunaikan oleh kerajaan. Empat tuntutan itu ialah :
  1. Bonus 2 bulan gaji
  2. Semakan semula Sistem Saraan Malaysia (SSM)
  3. menaikkan umur persaraan dr 58-60 tahun
  4. Pelaksanaan Program Bersepadu Pembangunan Kompentasi (PROSPEK) bagi menggantikan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK)
Y percaya bahawa 70% tuntutan yang dibuat dapat ditunaikan oleh kerajaan demi faedah kepada 1.2 juta rakyat Malaysia yang terdiri daripada penjawat awam.Namun semuanya masih tertakluk kepada kedudkan kewangan kerajaan dan prestasi bekerja. Kita semua berharap agar budget 2012 ini memang akan membantu semua lapisan masyarakat demi kesejahteraan hidup yang lebih bermutu.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 

Designed By Blogs Gone Wild!